Best of 00-talet

Nu har vi lämnat 00-talet och äntrat scen på 10-talet. Men vad ska man säga om det gågna decenniet? Vad har det gett oss egentligen? Jag tänkte jag skulle försöka ge mig på att lista de bästa ur 00-talet om jag nu kommer ihåg vad som hänt. Inte alltid lätt när man har alzeimer light.

MUSIK

1. a) Blink 182 - I Miss You
Vad skulle annars toppa min lista över 00-talets bästa låt om inte en Blink låt? En av mina absoluta favoritlåtar all-time.

1. b) Blink 182 - First Date

 

Kanske inte förtjänar förstaplatsen musikmässigt, men med musikvideon så krossar den alla låtar med mils avstånd. Fast visst blir man glad av det här?

2. Taking Back Sunday - A Decade Under The Influense & MakeDamnSure
Även andra platsen får delas. Det har blivit en hel del turer från Sunne till Kilafors och eftersom inte radiomottagningen har vart den bästa har det blivit X antal timmar med samma skiva snurrandes i CD-spelaren under åren. Det här är två av låtarna som har spelats flitigast.  

3. The Hives - Walk Idiot Walk

 

Decenniets skönast och mest kaxiga riff. Sanna deras ord: The Hives, your new favourite band!

4. Movits - Fel del av gården
Svängiga pojkar med skön dialekt och riktigt sköna texter.

5. Foo Fighters - Long Road To Ruin
Egentligen hade jag velat ha My Hero här, men eftersom den inte räknas till 00-talet, så var jag tvungen att ta en annan Foo Fighters låt och då vart det den här.

6. Panic! At The Disco - Nine In The Afternoon 
Jag började med att lyssna lite försiktigt på Fall Out Boy mot min vilja, men efter ett tag så började jag gilla dem och med dem så kom Panic! Och efter jag hörde Nine In The Afternoon så var jag fast. Riktigt catchy och perfekt som allsångsmusik i bilen. 

7. Eminem - Without me
Älskar Eminem. Otroligt sköna beats och fantastiska texter gör att han kommer med på listan. En Amerikansk Cornelis Vreeswijk.

8. Jimmy Eat World - Hear You Me
Mysigaste låten ever, har många fina minnen till den här låten. Och efter att ha varit på Jimmy Eat World på Debaser i Stockholm för ett par år sedan så växte kärleken till den här låten ytterligare.

9. Rise Against - Swing Life Away
Det är en fin bit det här. Känns som att den handlar lite om mej.

10. The Killers - Somebody Told Me
Efter allt för många timmar framför Guitar Hero och ett otroligt nötande så fastnade jag för The Killers. Skulle lika gärna kunnit slänga in Mr. Brightside eller When You Were Young här. 


FILM

1. Sin City



Vilken rollista! Mickey Rourke, Bruce Willis, Elijah Wood, Jessica Alba, Benicio Del Toro, Josh Hartnett, Rutger Hauer, Brittany Murphy (RIP), Clive Owen och många fler. Älskar verkligen känslan i filmen, varenda liten filmsekvens kunde vara en filmposter och den skrovliga berättarrösten. Kan även ta och passa på att rekommendera Watchmen som är lite i samma anda som Sin City. Helt klart coolast under 00-talet!

2. Kill Bill, Volume 1
Ja vad säger man? Quentin fucking Tarantino. Han har gjort det igen. Enastående dialoger och sköna karaktärer.

3. The Lord Of The Ring
Tyvärr har jag lyckats kolla mig less på de här filmerna. Men jag tycker verkligen att dem förtjänar en så här hög placering. Grymma effekter, bra skådespelare och inte alls långt från böckerna.

4. Memento
En av mina absoluta favoritfilmer. Hela filmen utspelas baklänges. Man får följa Leonard som försöker hitta sin frus mördare samtidigt som han lider av världens sämsta minne. Riktigt smart film, man sitter på helspänn.

5. The Wrestler



Mickey Rourke's stora comeback. Fantastiskt skådespeleri och en underbar story.

6. Million Dollar Baby
Jag fortsätter lite på samma spår här. Samma genre med en minst lika stark story och bra skådespelare.

7. The Departed
Otroligt cool film, med en rollista som hette duga. Mark Wahlberg, Jack Nicholson, Leonardo DiCaprio, Matt Damon och många fler.

8. I Love You Man / Superbad / Forgetting Sarah Marshall / Knocked Up
Nu kanske ni tycker att jag är löjlig som inte förlängde listan, men det är samma gäng som ligger bakom dessa filmer och jag tycker att de hör ihop på något sätt. Alla är riktigt underhållande. I Love You Man, handlar om det allra finaste, nämligen manlig vänskap. Superbad skrev Seth Rogen när han var 14? år och det kanske märks, men den är riktigt rolig och Forgetting Sarah Marshall och Knocked Up är två fantastiskt roliga "romantiska" komedier.

9. Batman - Begins / The Dark Knight
Hade man slagit ihop de här två filmerna så hade den lätt toppat den här listan. Om man kunde ta Heath Ledgers Joker från tvåan och lagt honom i ettan så hade jag varit såld. Nu tyckte inte jag att tvåan hade lika bra story som ettan, eller också hade jag lite för höga förväntningar på tvåan att den helt enkelt inte matchade mina förväntningar. Men två grymma filmer är det i alla fall. 

10. Into The Wild
Den här filmen är nog den enda på listan som jag bara sett en gång. Men det känns som att man måste vara på precis rätt humör för att se den här och man måste se den ensam. Dessutom så har den ett enastående soundtrack av en av de allra bästa (Eddie Vedder).




Summa summarum: Det har helt enkelt varit Mickey Rourke's decennium. Tycker även att Robert Downey Jr. har gjort grymt bra ifrån sig, båda har fått en varsin oscarsnominering Rourke för The Wrestler och Robert för sin roll som australiensare som spelar en svart man i filmen, insane! och nu är de aktuella i Iron Man 2. Den ser jag verkligen fram emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0